Content Marketing

30.03.2023

Content Marketing är ett effektivt verktyg som, om det används på rätt sätt, kan öka kunskapen om din verksamhet och därmed din totala omsättning

Content Marketing 

Content Marketing för lätt tankarna till det något slitna (och enligt min mening ofta slarvigt använda) uttrycket "Content is king".

Varför slarvigt? 

Varför slarvigt? 
Jo, för att jag tycker att uttrycket är en sanning med modifikation och att uttrycket 
borde ändras till "Good content is king".

Varför det?

Jo, för att textproduktion av hög kvalitet borde vara en del av marknadsföringsstrategin på varenda företag oavsett storlek och geografisk placering.

Av vilken anledning?

Jo, bra content i form av välskrivna, optimerade och målgruppsanpassade texter är direkt avgörande för hur väl ett företag lyckas med sin Content Marketing.

Var rädd om dina läsare

Det är knappast svårt att hitta undermåligt, eller rentav uselt, formulerade texter. Det räcker att titta på webben eller läsa en tidning så finns de där. Det är knappast att vara rädd om läsarna, det är snarare att underminera deras betydelse.

Eller, så här:
Om du som avsändare inte ens orkar bryr dig tillräckligt för att publicera välformulerade texter kan du inte förvänta dig att läsarna ska bry sig.

Vad kännetecknar en välformulerad text?

Det finns ett par saker som kännetecknar en välformulerad text. 

Det första rör själva ämnet som behöver framgå tydligt och vara lätt att förstå. En slagkraftig huvudrubrik gör att du snabbt fångar läsarens intresse. vilket även gäller för ingressen (det inledande stycket) som rätt utformat lockar till fortsatt läsning.

Rubriker hjälper även till att dela upp texten, vilket gör att den upplevs luftig och lättläst. Använder du dessutom korta, tydliga meningar och konkreta beskrivningar ökar du tillgängligheten ytterligare.

© Petra Roman, PR Text&Bild 2023