Begreppet tonalitet

09.02.2025

Som skribent tycker jag om att leka med ord. Jag testar, byter ut, stryker och lägger till. För att finna min väg och för att hitta textens rätta melodi. Det vill säga; rätt tonalitet.

Begreppet tonalitet

Tonalitet handlar om att hitta textens rätta ton och melodi. För att underlätta den processen brukar jag försöka tänka bort eventuella motsättningar mellan det talade och det skriva språket. Mitt mål är att jag ska känna mig lika fri i båda, vilket kräver ett öppet sinne och en stor portion tålamod.

Lär känna din målgrupp

Så snart jag känner mig fri i mitt uttryck är det dags att ta sig an nästa uppgift; en målgruppsanalys. Här handlar det om att kartlägga vanor och.beteenden som har med terminologi, demografi, interaktion och kommunikation att göra.

Ju mer du lär känna din målgrupp desto lättare blir det att hitta ord och uttryck som ligger nära målgruppens vokabulär. När du väl har lagt den grunden kommer även slang och uttryck med stark lokal förankring att kännas relevanta och naturliga i dina texter. Det sistnämda gäller för övrigt inte bara målgruppen, men också för dig som skribent.

Så kommer du igång

Det bästa är att hitta en ton som kan genomsyra verksamhetens samlade textproduktion. På det sättet skapas en tydlig röd tråd som inte bara förstärker företagets identitet, men också (med hjälp av smart marknadsföring) knyter målgruppen starkare till sig. Därmed bör även verksamhetens beteende analyseras, vilket enklast sker i dialog kring verksamhetens syfte och mål.

👉 För att lättare komma igång med analysen kan du/ni ta följande frågor till hjälp:

  1. Finns det några tydligt uttalade värdegrundsord du/ni bör ta hänsyn till?

  2. Har du/ni en egen slogan och i så fall; vad förmedlas genom denna?

  3. Finns det en uppdaterad verksamhetsberättelsen och i så fall; på vilket sätt/med vilka ord beskrivs verksamheten i denna?

  4. På vilket sätt/med vilka ord beskrivs företaget i sociala medier och övriga kanaler?

Kom ihåg att dokumentera ✍️

Något som är avgörande för företagets arbete med att hitta rätt tonalitet, och att senare implementera denna, är att det finns tydliga strategier för hur detta ska gå till. För att dessa strategier ska fungera och hållas vid liv måste de dokumenteras, vilket exempelvis kan ske i form av manualer, guider eller beskrivningar. 

Oavsett vilken form du väljer är det viktigt att innehållet är detaljerat och informativt samtidigt som det är vägledande och lättillgängligt.
Följande bör dokumenteras:
  • En tydlig beskrivning av verksamhetens identitet
  • Konkreta exempel på vad verksamheten vill förmedla
  • Verksamhetens lång- och kortsiktiga mål 

  • Regler och riktlinjer för språkbruk med konkreta exempel på uttryck/ord som bör undvikas
  • Riktlinjer för när, var och hur manualen ska användas
  • Vem som ansvarar för implementeringen hos befintlig, tillfällig och ny personal


👉 Extra tips

För att underlätta kartläggningar och analyser av diverse målgrupper finns det ett antal digitala verktyg som kan fungera som ett hjälpmedel i just detta sammanhang. Här tillhör nog Googles verktyg Analytics och Search Console de mest kända och använda, 
Det går dock inte att luta sig tillbaka och tro att Google sköter resten. All data som samlats ska ju analyseras i syfte att kartlägga just den specifika målgruppens beteende, vilket är ett både tids- och tålamodskrävande arbete som kräver struktur, planering och tydliga strategier.

© Petra Roman, PR Text&Bild 2025