Begreppet tonalitet
Som skribent tycker jag om att leka med ord. Jag testar, byter ut, stryker och lägger till. För att finna min väg och för att hitta textens rätta melodi. Det vill säga; rätt tonalitet.
Begreppet tonalitet
Lär känna din målgrupp
Så snart jag känner mig fri i mitt uttryck är det dags att ta sig an nästa uppgift; en målgruppsanalys. Här handlar det om att kartlägga vanor och.beteenden som har med terminologi, demografi, interaktion och kommunikation att göra.
Så kommer du igång
Det bästa är att hitta en ton som kan genomsyra verksamhetens samlade textproduktion. På det sättet skapas en tydlig röd tråd som inte bara förstärker företagets identitet, men också (med hjälp av smart marknadsföring) knyter målgruppen starkare till sig. Därmed bör även verksamhetens beteende analyseras, vilket enklast sker i dialog kring verksamhetens syfte och mål.
👉 För att lättare komma igång med analysen kan du/ni ta följande frågor till hjälp:
Finns det några tydligt uttalade värdegrundsord du/ni bör ta hänsyn till?
Har du/ni en egen slogan och i så fall; vad förmedlas genom denna?
Finns det en uppdaterad verksamhetsberättelsen och i så fall; på vilket sätt/med vilka ord beskrivs verksamheten i denna?
På vilket sätt/med vilka ord beskrivs företaget i sociala medier och övriga kanaler?
Kom ihåg att dokumentera ✍️
Något som är avgörande för företagets arbete med att hitta rätt tonalitet, och att senare implementera denna, är att det finns tydliga strategier för hur detta ska gå till. För att dessa strategier ska fungera och hållas vid liv måste de dokumenteras, vilket exempelvis kan ske i form av manualer, guider eller beskrivningar.
- En tydlig beskrivning av verksamhetens identitet
- Konkreta exempel på vad verksamheten vill förmedla
Verksamhetens lång- och kortsiktiga mål
- Regler och riktlinjer för språkbruk med konkreta exempel på uttryck/ord som bör undvikas
- Riktlinjer för när, var och hur manualen ska användas
- Vem som ansvarar för implementeringen hos befintlig, tillfällig och ny personal
👉 Extra tips
© Petra Roman, PR Text&Bild 2025