Begreppet tonalitet

15.01.2025

Som skribent tycker jag om att leka med ord. Jag testar, byter ut, stryker och lägger till. För att finna min väg och för att hitta textens melodi. Det vill säga; för att hitta rätt tonalitet.

Begreppet tonalitet

Tonalitet handlar, något förenklat, om att hitta textens ton och rätt melodi. För att underlätta den processen brukar jag tänka talspråk och skriftspråk - något många ser en motsättning i då det är lätt att känna sig friara i än det ena, än det andra.

Personligen känner jag mig inte begränsad åt något håll, så jag går oftast rakt på arbetet med att undersöka målgruppen: vilka kanaler de besöker, vilken terminologi de använder, hur de interagerar med varandra etc.

Tumregeln är att hitta rätt tonalitet för den tilltänkta målgruppen.

Lär känna din målgrupp

Genom att lära dig mer om målgruppen kan du lättare undvika ord och uttryck som ligger långt ifrån den vokabulär som den aktuella målgruppen vanligtvis använder. Detta inkluderar bland annat slang och uttryck med stark lokal förankring, men också ett alltför "ungdomligt språk". 

Effektiva hjälpmedel

För att snabbt lära mer om olika målgrupper och användare kan det vara en fördel att använda sig av digitala verktyg. Exempel på effektiva hjälpmedel i sammanhanget är bl.a. Google Analytics och Google Search Console.
Det är viktigt att avsätta tillräckligt med tid för att verkligen sätta sig in i hur dessa digitala verktyg fungerar. När det är gjort blir det lättare att spåra, samla in och analysera data och beteende om specifika målgrupper.

Tips för att komma igång 

Fundera över verksamhetens syfte och mål:
  • Finns det några uttalade värdegrundsord? 

  • Vad säger företagets slogan?

  • Vad står det i verksamhetsberättelsen?

  • På vilket sätt beskrivs företaget i sociala medier och övriga kanaler

Dokumentation är A och O

Något som är avgörande för företagets arbete med tonalitet är att såväl rutiner som strategier dokumenteras. Ett sätt att dokumentera är att upprätta ett antal manualer med detaljerad information kring regler och riktlinjer för språkbruk, verksamhetens kort- och långsiktiga mål samt varumärkets identitet/den röda tråden.

Jobbet med att dokumentera tar tid och kräver engagemang, men det är ett jobb som garanterat lönar sig i längden. I sammanhanget får man dock inte glömma bort den viktiga implementeringen hos såväl ny som tillfällig personal. Efter hand bör underlaget även utvärderas och uppdateras regelbundet.

Detta bör dokumenteras

  • En tydlig beskrivning av verksamhetens identitet
  • Konkreta exempel på vad verksamheten vill förmedla
  • Konkreta exempel på uttryck och ord som inte får/som bör använda
  • Riktlinjer för när, var och hur manualen ska användas
  • Vem som ansvarar för implementeringen hos befintlig, tillfällig och ny personal

© Petra Roman, PR Text&Bild 2023